Efektivitas Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan Pencegahan COVID 19 pada Anaka Usia Sekolah

  • Salisa Ashanita Rahmatika Institusi Program Studi Sarjana Keperawatan, STIKes Hang Tuah Pekanbaru, Indonesia
  • Eka Wisanti Institusi Program Studi Sarjana Keperawatan, STIKes Hang Tuah Pekanbaru, Indonesia
  • Riau Rosita Institusi Program Studi Sarjana Keperawatan, STIKes Hang Tuah Pekanbaru, Indonesia
Keywords: Media video, pencegahan covid 19, pengetahuan

Abstract

Corona Virus Disease 2019 (COVID-19) is an infectious disease and extremely risky for a group of children. The increased number of COVID-19 incidences among children is a consequence of a relatively low number of Covid-19 examinations among them, while children have more opportunities to play outside the home without any protection of the health protocols. It is necessary to advance children’s knowledge by providing health education using video education.

 This study aimed to determine the effects of providing COVID-19 prevention health education using video on the school-age children knowledge.

 This research was a quantitative study with a pre-experimental design using a control group approach. Totally 60 respondents selected by a consecutive sampling technique were invited into the study.

 Mann Whitney correlation test results revealed a p-value of 0,001, which means that health education using video effectively increased school-age children knowledge about COVID-19 prevention. This findings suggest health services provider to use video education for other children in schools.

 Video media health education effectively increases children’s knowledge about COVID-19 prevention among school-aged children.

References

Febriani, K., Candrawati, E., & Putri. R. (2018). Pengaruh pendidikan kesehatan terhadap peningkatan pengetahuan dalam pemilihan jajan pada anak usia sekolah 7-9 tahun desa ngantru kecamatan ngantang kabupaten malang. Nursing News, Vol. 3(1):481-491. https://publikasi.unitri.ac.id/.

Intan, G. (29 Mei 2020). Tingkat kematian anak indonesia akibat covid– 19 tertinggi di asean. Voa Indonesia. hlm. 1. Https://www.voaindonesia.com.

Jaji. (2020). Pengaruh pendidikan kesehatan dengan media leatlet terhadap pengetahuan warga dalam pencegahan penularan covid 19 effect of health education with leaflet mediato ward citizens knowledge in prevention of covid 19 transmissions. Fakultas Kedokteran, Universitas Sriwijaya, Palembang. http://www.conference.unsri.ac.id/

Kemenkes RI. (2020). Pedoman pencegahan dan pengendalian corona virus disease (COVID-19). Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.

Khotimah H., Supena A., & Hidayat N., (2019). Meningkatkan atensi siswa kelas awal melalui media visual. Jurnal Pendidikan Anak. Vol.8(1):17-28. http://journal.umy.ac.id/index.php/jpa.

Listyarini, A., & Hindriyastuti, S. (2017). Pengenalan protokol kesehatan pada anak usia melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Universitas Cendekia Utama Kudus. https://lpp.uad.ac.id>2017/05PDF.

Mulyadi, M. I., Warjiman, W., & Chrisnawati, C. (2018). Efektivitas Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat. Jurnal Keperawatan Suaka Insan (JKSI), 3(2), 1-9. https://doi.org/10.51143/jksi.v3i2.111 Notoatmodjo S. (2012). Promosi kesehatan dan perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta Noya.

Putri, I. (2020). Efektivitas Media Audiovisual terhadap Peningkatan Pengetahuan Ibu Hamil tentang Kesehatan Gigi dan Mulut di Puskesmas Keurahan Rorotan. Skripsi terpubikasi. https://poltekkesjakarta/Indah.Skripsi2020.

Rahman, M. Z., & Susatia, B. (2017). Perilaku pencegahan cacingan pada anak usia sekolah. Jurnal Pendidikan Kesehatan, Vol. 6(1):11–15. https:// ojs.poltekkes-malang.ac.id/index.php/jpk/article/download.

Santrock. (2012). Life-span development (perkembangan masa hidup) jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Saptoyo, R. (5 April 2021). Bagaimana angka penularan covid-19 pada anak usia sekolah di Indonesia?. Kompas. hlm. 2. https://www.kompas.com/tren/read/2021/04/05/130300965/.

Saputri, E., Hartati, E., & Galuh, M. (2018). Efektivitas pendidikan kesehatan dengan metode audiovisual terhadap perilaku siswa tentang jajanan yang sehat dan aman pada anak kelas 4 dan 5 di sdn srondol wetan 06 banyumanik semarang. Jurnal Ilmu Keperawatan Komunitas, Vol 1(1), 27–33.

http://ejournal.stikestelogorejo.ac.id/index.php/ilmukeperawatan/article/view/666

Wulandari, A., Rahman, F., Pujianti, N., Sari, R., Laily, N., Anggraini, L., dkk. (2020). Hubungan karakteristik individu dengan pengetahuan tentang pencegahan coronavirus diseae 2019 pada masyarakat di kalimantan selatan. Jurnal Kesehatan Masyarakat Indonesia, Vol 15(1): 42-46. https://doi.org/10.26714/jkmi.15.1.2020.42-46

Published
2022-09-30
How to Cite
Rahmatika, S. A., Wisanti, E., & Rosita, R. (2022). Efektivitas Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan Pencegahan COVID 19 pada Anaka Usia Sekolah. Journal of Bionursing, 4(3), 173-180. https://doi.org/10.20884/1.bion.2022.4.3.149